Vuoropuhelu sidosryhmien kanssa ei ole vain yksittäisiä kyselyitä. Parhaimmillaan sidosryhmävuorovaikutus on jatkuvaa osallistamista ja asioiden kehittämistä yhdessä. Sidosryhmien kanssa keskustelu ja yhteinen kehittäminen kannattaa kuitenkin nähdä paljon laajempana strategisena mahdollisuutena kuin pelkästään kestävyysraportoinnin vaatimuksiin vastaamisena.
Euroopan kestävyysraportointidirektiivi CSRD:n myötä yhä useammat yritykset ovat alkaneet keräämään tietoa sidosryhmiltä osana yrityksen kaksoisolennaisuusanalyysia. Sidosryhmien kuuleminen on välttämätön edellytys kaksoisolennaisuusanalyysille, jossa määritellään yritykselle olennaiset kestävyysaiheet ja niihin liittyvät vaikutukset, riskit ja mahdollisuudet. Sidosryhmäyhteistyön alkuvaiheessa etenkin erilaiset kyselyt toimivat laajana ja kustannustehokkaana keinona kartoittaa sidosryhmien näkemyksiä yritykselle olennaisista vastuullisuusaiheista. Sidosryhmien kuuleminen on paljon muutakin kuin direktiivin tuoma velvoite. Sen avulla saa strategisesti merkittävää tietoa.
Sidosryhmävuorovaikutus on vastuullisuustyön ydintä
Organisaation sidosryhmät, kuten asiakkaat, työntekijät, sijoittajat, viranomaiset ja kansalaisjärjestöt näkevät usein ensimmäisinä yrityksen toiminnan vaikutukset – niin hyvässä kuin pahassa. Kun nämä sidosryhmät otetaan mukaan vastuullisuuden kehittämiseen, yritys saa arvokasta tietoa, näkemystä ja osaamista. Se auttaa kohdentamaan vastuullisuuden kehittämistoimenpiteet sinne, missä niillä on eniten vaikutusta.
Parempaa riskienhallintaa ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia – vuorovaikutuksella on väliä
Vastuullisuustyöhön liittyy jatkuvasti kasvavia paineita ja vaatimuksia niin sääntelyn, markkinoiden kuin kuluttajienkin taholta. Samalla vastuullisuuteen liittyvät riskit – kuten toimitusketjujen haavoittuvuudet, mainehaitat ja ympäristövaikutukset – ovat entistä monitahoisempia.
Sidosryhmävuorovaikutus paljastaa yritykselle uusia näkökulmia erilaisiin riskeihin ja helpottaa siten riskienhallintaa. Toisaalta sidosryhmävuorovaikutuksen avulla löydetään myös merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia. Vuorovaikutus myös lisää luottamusta.

📌 Vuorovaikutus ei ole pelkästään kuuntelua – se on aktiivista yhdessä kehittämistä, jossa sidosryhmät pääsevät tuomaan esiin huolenaiheitaan ja ratkaisuehdotuksiaan.
Miten varmistaa, että sidosryhmien ääni tulee kuuluviin?
Sidosryhmävuorovaikutuksen onnistuminen vaatii tavoitteellista ja johdonmukaista lähestymistapaa. Aluksi yrityksen kannattaa määritellä huolella toimintansa kannalta keskeiset sidosryhmät. Sen jälkeen tietoa keskeisiltä sidosryhmiltä voidaan alkaa keräämään eri kanavien kautta:
✅ Sidosryhmäkyselyt – Kyselyiden avulla voidaan kerätä kattavasti tietoa sidosryhmien odotuksista, huolenaiheista ja kehitysehdotuksista. Hyvin suunnitellut kyselyt auttavat tunnistamaan yrityksen vahvuudet ja kehityskohdat sekä ymmärtämään, mitkä vastuullisuusteemat ovat sidosryhmille tärkeitä. Kyselyt ovat tehokas ja vaivaton tapa päästä alkuun sidosryhmävuorovaikutuksessa.
✅ Haastattelut ja syväkeskustelut – Yksilölliset haastattelut antavat kyselyitä syvällisemmän ymmärryksen sidosryhmien näkemyksistä. Haastatteluissa voidaan pureutua tarkemmin esimerkiksi vastuullisuuden kipupisteisiin ja kartoittaa konkreettisia kehityskohtia.
✅ Työpajat – Työpajat tarjoavat mahdollisuuden keskustella suoraan sidosryhmien kanssa. Työpajoja hyödynnetään esimerkiksi vastuullisuuden kehittämiseen ja uusien ratkaisujen etsimiseen.
Jokaisella tiedonkeruutavalla on omat vahvuutensa, ja niitä kannattaakin hyödyntää yhdessä tasapainoisena kokonaisuutena. Tyypillistä on, että sidosryhmäkyselyt tehdään laajemmalle joukolle, jonka jälkeen aiheisiin paneudutaan syvällisemmin avainsidosryhmien edustajien haastatteluilla ja työpajoilla.
Kun yritys tekee sidosryhmävuorovaikutuksesta osan strategista tekemistä, se ei ainoastaan kuuntele sidosryhmiään, vaan osoittaa myös arvostavansa heidän näkemyksiään ja huomioi ne päätöksenteossa. Lisäksi sidosryhmävuorovaikutusprosessi tuottaa arvokasta tietoa yrityksen toiminnan kehittämiseen, liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamiseen ja riskien ennakointiin.
👉 Haluatko kehittää sidosryhmävuorovaikutusta?
- Autamme sinua ja yritystäsi luomaan toimivat tavat ja kanavat vuorovaikutukselle sekä toteuttamaan esimerkiksi kyselyt, haastattelut ja työpajat sidosryhmien näkemyksien kartoittamiseen.
- Meillä on vankkaa kokemusta liiketoiminnan edistämisestä sidosryhmävuoro-vaikutuksen avulla. Olemme auttaneet erilaisia ja erikokoisia yrityksiä sekä useita osapuolia vaativia hankkeita toteuttamaan sidosryhmäyhteistyötä.
- Perehdymme toimialaan ja sidosryhmiin huolellisesti ja tarjoamme ammattimaisen sekä helposti lähestyttävän tavan toimia eri sidosryhmien kanssa. Asiakkaamme ovat olleet tyytyväisiä lähestymistapaamme, sillä osaamme kuunnella sekä tilaajaa että sidosryhmiä.
Ota meihin yhteyttä!
Riikka Kinnunen | Forssa
riikka.kinnunen@kieriva.fi
043 850 0930
Riitta Haapanen | Helsinki
riitta.haapanen@kieriva.fi
050 385 0805